ما نفهمیدیم بالاخره خدا سرنوشت را تعیین میکند یا خودمان؟
دین من، اسلام, نکته دیدگاهتان را بیان کنیداین شبها (شبهای قدر) از بس میگویند امشب سرنوشتتان را تعیین میکنید، آدم گیج میشود! پس آن آیهها که سرنوشت انسان را به دست خدا میداند چه میشود؟
بالاخره نفهمیدیم خدا سرنوشت را رقم میزند یا ما؟
این سؤال، سؤالی بود که مدتها در ذهن بنده بود تا چند شب پیش که آیه الله مکارم شیرازی (که خدا سایهاش را حالا حالاها بر سر این ملت مستدام بدارد) با یک مثال جالب موضوع را مشخص کرد:
تصور کنید یک رئیس بخواهد برای افرادی که قرار است در سازمانش کار کنند، مسؤولیت تعیین کند.
اگر آن رئیس عادل باشد، تمام افراد سازمان را بر اساس سطح لیاقت و شایستگی آنها در مناصبِ مناسب خواهد چید.
آیا قبول دارید که آن رئیس کاری که باید یک لیسانس کامپیوتر انجام دهد را به کسی که دیپلم کامپیوتر دارد، نمیسپارد؟
اگر قبول دارید، پس شما قادرید به خوبی مفهوم قضا و قدر را درک کنید:
شما طی یک سال لیاقت و شایستگی کسب میکنید (چیزی شبیه به مدرک یا سطح دانش در مثال بالا) و با این کار در حقیقت سرنوشت خود را رقم میزنید… درست است که خداوند به طور مثال در شب قدر تصمیم میگیرد که سرنوشت شما در آینده چطور باشد، اما مثل همان مثال بالا، این تصمیم بر اساس لیاقتهای شما اتخاذ شده است.
فکر میکنم از این بهتر نمیشد این موضوع را تشریح کرد.
خواهش میکنم صحبتهای ایشان بعد از افطار را با دقت گوش کنید. مباحثی که مطرح میکنند، تماماً شبهههایی است که در ذهن همه ما وجود دارد و باید برطرف شود.
پنجشنبه 1 مارس 2012 در 6:18 ق.ظ
ذهن من هم خیلی درگیر این مسئله بود، پس اینکه از ابتدای خلقت در عالم ذر همه سرنوشت رو نشون آدم میدن چی؟
آیت الله طباطبایی در جلد ۱ المیزان در تفسیر سوره حمد آیه اهدنا الصراط المستقیم، یه چیز جالبی نوشتن، که خیلی به واقعیت نزدیکه، ایشون میگن هدایت دو نوعه، هدایت اول: ذات پاک، جوی که توش بزرگ میشیم، نون حلاله و شاید یکی دو مورددیگه که دست خود آدم نیست ، می گن اگر این هدایت رو شخصی داشته باشه خدا هدایت دوم رو بهش هدیه میده، و هدایت چیزی نیست که آدم بخواد بهش برسه، بلکه بهش داده میشه، همونطور که خدا میگه یهدی من یشا و یظل من یشا، در این صورت این نظریهای که مکارم شیرازی میگه نمی تونه درست باشه، اصلاً در اون صورت اگر کسی بچه بمیره سرنوشتش چطور خواهد بود؟ طباطبایی در تفسیر سوره واقعه آیه یطوف علیهم ولدان مخلدون، میگن فرزندان انسانهای بد اون دنیا خدمتکار مومنین در بهشت خواهند بود. اینو چی میگین؟
من فکر میکنم این بخث اختیار خیلی پیچیده تر از اینه که مکارم شیرازی میگه، چون اعمال آدم تحت تاثیر خیلی چیزهاست، همون نون حرام خودش کلی موثره، یه نوجوون که پدرش نونشو میده و حروم چه تسلطی روی سرنوشتش خواهد داشت؟